برای مشاوره با تلفن ثابت هم تماس بگیرین

021-70705167 021-70705166

برای مشاوره با ما لطفا یکی از پلن های زیر را تهیه کنید و یا میتوانید با تلفن ثابت با ما تماس بگیرید

021-70705167

021-70705166

جرم تهدید اشخاص

حق داشتن آرامش در طول دوران زندگی یکی از مهمترین حق هایی است که هر فردی باید از آن بهره مند باشد و نباید پایمال گردد، بنابراین تهدید کردن اشخاص امری است ناشایست و مذموم، تا آنجا که حتی موضوع تهدید کردن اشخاص در اعلامیه جهانی حقوق بشر مورد توجه قرار گرفته است و تدابیر لازم در این زمینه اتخاذ گردیده است. قانون مجازات اسلامی نیز از این قاعده مستثنی نمی باشد و تهدید کردن اشخاص را جرم انگاری نموده است. بر این اساس طبق ماده 669  قانون مجازات اسلامی: ((هرگاه کسی دیگری را به هر نحو تهدید به قتل یا ضرر های نفسی یا مالی و یا به افشاء سری نسبت به خود یا بستگان او نماید، اعم از اینکه به این واسطه تقاضای وجه یا مال یا تقاضای انجام امر یا ترک فعلی را نموده یا ننموده باشد به مجازات شلاق تا 74 ضربه یا زندان از یک ماه تا یک سال محکوم خواهد شد)). با دقت در این ماده قانونی می توان دریافت که:

1. منظور از قتل؛ گرفتن جان انسان زنده است، منظور از ضرر های نفسی؛ صدمه رساندن به اعضاء بدن انسان است، منظور از ضرر های شرفی؛ بردن آبرو و حیثیت فرد است، منظور از ضرر های مالی؛ تخریب و آسیب رساندن به اموال فرد است و در نهایت منظور از افشاء سری؛ یعنی برملا و افشاء کردن اسرار و راز های شخصی فرد است.

2. تهدید باید نسبت به خود فرد یا یکی از بستگان نسبی یا سببی فرد صورت پذیرد! پس تهدید بستگان دور که فرد با آنها ارتباط چندانی دارد مشمول این ماده نمی شود.

3. جرم تهدید جرمی مطلق است به این معنا که صرف تهدید شخص برای تحقق جرم کفایت می کند و نیازی نیست که حتماً شخص تهدید کننده در راستای تهدید خود تقاضای پول یا مال یا انجام کار یا عدم انجام کاری را کرده باشد .

4. برای تحقق جرم تهدید لازم است که حتماً تهدید در بزه دیده مؤثر واقع شود و امکان اجرای تهدید هم از سوی شخص تهدید کننده وجود داشته باشد، به عنوان مثال هرگاه شخصی به دیگری بگوید اگر وسط تابستان برف ببارد تو را خواهم کشت و چون اساساً امکان بارش برف در فصل تابستان وجود ندارد پس جرم تهدید هم متعاقباً واقع نمی شود.

در آخر باید اذعان داشت که جرم تهدید از زمره جرایم قابل گذشت می باشد و شخصی که مورد تهدید واقع می شود می تواند در هر مرحله از دادرسی از شکایت خود صرف نظر کند. اما چگونه می توان جرم تهدید را اثبات نمود؟ دلایل و راه های اثبات جرم تهدید عبارتند از اقرار متهم، شهادت شهود، امارات، علم قاضی و … که هرکدام بسته به شرایط، زمان و مکان وقوع تهدید متفاوت می باشند، بنابراین برقراری تماس تلفنی با گروه وکلای دادبان می تواند پاسخگو و برطرف کننده هرگونه سوال و ابهام شما در خصوص مسائل و مشکلات حقوقی و کیفری باشد.